Wednesday, August 12, 2015

Resepi Roti John Sedap

Assalam,
Alang-alang ada roti john kosong pemberian akak ipar aku semalam, maka aku terpaksalah buat breakfast harini, lagipun takut rosak. Alasan sungguh. Cakap jela nak makan, kan senang kan. ;-p Resepi Roti John ni aku cube tiru akak ipar aku buat masa Raya haritu. Akak ipar aku ni berniaga roti john setiap bulan puasa ;-) Tapi aku buat je ikut resepi sendiri. Maaflah kalau ikut resepi ada mayonese. Tapi tak ada kat rumah ni, macam tak kuasa pulak nak keluar pagi2 ni semata-mata cari mayonese ye dak?







Bahan-Bahan:
4 Buku roti john (yang panjang tau)
Hirisan Kobis
1 Ulas Bawang Besar
2 Ulas Bawang Putih
3  Ketul Daging Ayam - Bahagian Dada
6 sudu besar sos Cili
6 sudu besar sos Tiram
2 sudu besar Black pepper yang dah diblend kering
Sedikit perasa dan garam kalau tawar
Sedikit air
6 Biji telur
Sedikit garam dan air


Bahan-Bahan
*Cara-Caranya buat SOS Blackpepper: ( Bahan-bahan nya yang font kaler purple ):
Tumis bawang-sehingga wangi. Kemudian masukkan ayam. Tunggu sehinnga masak. Kemudian masukkan sos cili dan so tiram bersama segala-galanya bahan yang tertulis kat atas tu, ingat ye, bahan yang font kaler purple je tau.
Nampak sangat malas taip kan. Kemudian tunggu sehingga menggelegak. Siap dan ketepikan.

Tumisan Ayam


Sos black pepper yang dah siap
Cara-cara untuk telur nya pula (Bahan-Bahannya yang font kaler Biru):

Dalam kuali leper, panaskan sesudu minyak, dan tebar je telur tu agak-agak untuk sekeping.
Aku punya ni terlebih tebar, banyak pulak guna telur.huhu.  Kemudian cepat2 letak roti supaya roti boleh melekat dengan elok dengan telur. Tunggu sehingga telur masak, dan terbalikkan roti. Kemudian ulang semula hingga habis telur dan roti.
Roti bersama telur yang telah diterbalikkan.
Tak perlu lama sangat cukup sekadar panas sikit je. Kalau anda suke leperkan rotinya, bolehla tekap dengan senduk.

Roti yang dah diterbalikkan dengan telur
Kemudian, angkat roti ke dalam pinggan, sapukan sos black pepper yang kita buat mula-mula tadi, dan taburkan hirisan kobis. Nak tambah sayur lain pun boleh, ikut suka hampa no. Aku nak cepat sebab hubby nak breakfast and bawa bekal pergi keje, so kobis lah pilhan hati. Lepas tu kalau ada mayonese letak lah, tak mau letak pun jangan risau, InsyaAllah habis jugak. Akhir sekali, takupkan roti dan kemudian potong
dan apa lagi, ngap.

Taraaaa. Senang kan. Sedap makan panas-panas.
Selamat mencuba ;-p

Contact Form

Name

Email *

Message *