Thursday, November 21, 2013

Resepi Ayam Goreng Ala KFC

Assalamualaikum.

Sejak dua menjak ni makin menjadi2 tahap kelahapan aku,
Asik nak KFC aje. Hari2 beli KFC. Susah2 baek aku buat sendiri. 
So encik google 'suggest' kan resepi yang aku dapat ni dari blog http://gbaby-devila.blogspot.com.
Thanks kepada Baby-G ;)

ha..sama tak dgn KFC?


****(Resepi ini telah diolah lain sikit oleh ku)

RESEPINYA IALAH:

Perap untuk sejam:
1/2 ekor ayam potong
7 ulas bawang putih tumbuk
2 sudu kecil serbuk cili (Cayenne paper)
1 sudu kecil chili flakes. >> Aku add.
1 sudu kecil serbuk kari daging
1/2 sudu kecil serbuk lada hitam brand Ajinomoto >> Aku add.
secubit ajinamoto
secubit soda bikarbonat
garam 2 sudu teh
air sedikit nak bagi rempah senang serap

Bahan untuk tepung salut :
1 cawan tepung jagung
1/4 cawan tepung gandum
2 sudu kecil serbuk cili (atas citarasa masing-masing)
sedikit serbuk lada hitam >> Aku add.
garam secukup rasa
secubit soda bikarbonat
1biji telur 

Cara-Cara:

-Golek ayam dalam telur.
-Pastu tepung tadi letak dalam tapaware yg ada penutup.
-Pastu pulak, ayam tadi yang sudah bersalut telur tu, di masukkan kedalam tepung dan goncang je.
Tangan pon x kotor kan ;)
-Pastu goreng la dalam 10 minit sampai masak..
-Pastu NGAP ler..hehe

SELAMAT MENCUBA ;)



Contact Form

Name

Email *

Message *