Wednesday, June 19, 2013

Macam mana nak buat passport?? (Pengalaman pertama saya membuat passport di Pejabat Imigresen Johor Bahru di Setia Tropika, Kempas)

Pada Sabtu lepas saya berjaya buat passport buat pertama kalinya dalam hidup saya!!
(Ape?? 1st time?) ye...1st time ....ramai yang xpercaya..poyo.tapi itulah hakikatnya..huhu...
Saya membuat keputusan membuat passport dek kerana urusan kerja di Singapura. Jika tidak, lambat lagi la gamaknya nak tunggu aku buat passport sendiri...(yelah, orang plan vacation ke Bangkok, Hatyai bagai...saya ni cita2 kecik...plan nak vacation pon ke Kota Kinabalu sahaja....) ...okla kan...Omputih ramai jer berduyun2 ke Malaysia per...

So nak dipendekkan cerita, saya dan suami sampai di Pejabat Imigresen Johor Bahru di Setia Tropika pada jam 9.00am. (Depa je bukak on Sabtu, tu pon halfday...kalau branch lain Sabtu off.....)

So bila kami sampai je...parking jauh jugak untuk orang awam....then terus beratur kat kaunter bawah tu untuk amek no giliran. Sambil Q saya nampak die nak IC n 2keping pic size IC terpampang kt sign board tepi2 line kami berdiri tu... So dengan penuh semangat saya keluarkanlah apa yang die nak tuh...Tiba turn saya uncle kat kaunter tu cakap...

"Ni background biru (pic saya tula), kami nak background putih...pergi tingkat 6 amek pic 2 keping dan turun semula (G Floor) untuk amek no giliran..."

So kami pon berduyun2lah ke tingkat 6....Hall besar....mcm xdek orang...scary jugak tempatnye...bila jenguk ke dalam.....oh ade 2 small shop... "abg, kakak, meh amek pic...selamat dtg...." kate dieorang....

4 Keping RM10.....
So dgn tergesa2 kami amek pic n bayar RM 10....pic siap xsampai 5 min pon....Pulak yang bengang tu,, rupanya depa amek pic dengan kamera digital je kot...siap xdek flash lagik....kalau tahu.....kat rumah aku dah snap siap2.....pakkal je kan....

Then kami turun ke G Floor semula n amek no giliran....no aku ialan 0290......current no yg tercatat di situ adalah 0130.....so ade 160 orang lagi yang Q depan no aku !!! 

Uncle tu pesan " awak datang semula jam 10am sebab ramai....pergi ke Aras 3" Masa tu 9.30am.....Kire aku selut la uncle tu sebab inform suh g jenjalan dulu...nampakla keperihatinan die pada orang lain...xdela kite dok ternganga2 menunggu Q kan....cayala uncle!!!

So ape nak buat lg setgh jam?
Mestila g mamam....heheh......kenyangkan perut dulu..bwh tu ade kantin...OKla...Pukul 10 sharp kami naik Aras 3......MasyaAllah ! Ramainya umat!! Banyaknye Kaunter !!! Bunyi no giliran sambung menyambung! Sign board auto Number tu pon ade byk.....xtau dah nak tengok yang mana....Pening lalat sekejap aku dibuatnya......

Kiteorg berdiri sekejap dlm 10min tgk gelagat n nak fahamkan work flow dieorg.....Pastu dapat seat belakang yang seat tu memang confirm xboleh nak monitor No Q aku! (patutla empty je seat kat situ)...xpela...tgk no aku cam lme je lagik....so duk jelah aku.....tunggu2 punya tunggu...pinya tunggu,....akhirnya no aku dipanggil tepat jam 12.30pm! anak aku pun dah tertido dgn Abi die....pas bayar RM100 untuk 2 tahun, tunggu lagi untuk ke next kaunter untuk dapat resit n new Q no.....lepas bayar....move pulak ke next kaunter dan letakkan no giliran yg latest tu ke dalam bekas yg disediakan...

Tunggu lagi untuk dapat passport.....
So total ade 3 kaunter yg mesti dilalui...Alhamdulilllah,....settle semua tgk jam kt tgn...1.30pm....So TOTAL 4jam setengah aku dok buat passport harituh....fuh...

Contact Form

Name

Email *

Message *