Saturday, August 8, 2015

How to handle 4 and 1 year old Daughter at the Same Time

Assalam.

Intro

Alhamdulillah aku dikurniakan 2 orang cahaya mata yang sangat aktif. Anis masuk 4Y. Masih mahu Mama die suapkan bila nak makan. Aina suka Mama kepit dan tengok je apa die buat 12jam. Ahaila anak, mentang-mentanglah Mama die dah jadi FullTime Housewife, mencanak2 manjanya! Kadang-kadang aku terfikir nak kerja semula dek kerana nak 'berehat' dari babysit anak-anak. Adakah?

How

Tapi aku Redha, dan aku remind semula NIAT aku resign kerja dulu sebab apa, sebab nak didik anak-anak menjadi anak-anak yang Soleh dan Solehah disampaing nak pastikan keluarga dapat makan makanan yang dimasak sendiri. Hubby pun setuju. Lagipun die jenis yang negatif dengan kebersihan kedai makan / restoran kat luar. Sebab selalu lepas makan kat luar, die mesti komplen tak sedap atau tak kena dengan harga. So aku memang WAJIB masak hari-hari.

So bila duk rumah ni, aku biasanya plan sehari awal apa yang aku kena buat. Contoh esok nak masak apa? So if hubby kerja pagi, malam sebelum tidur aku dan unfreez kan lauk ke fridge bawah contohnya ayam mentah. So bila bangun tidur bolehla keluarkan ayam tu ke dapur. Jadi tak alah kelam kabut nak cairkan ayam tuk kan.

Lagi satu, setiap hujung minggu (atau time Aina tidur mati), aku akan siapkan rencah :

1) IKAN BiliS+Bawang Merah/Bawang Kecik+Bawang Putih+Cili kecil (kadang2 tak letak).
2) Cili kering disiang dan direbus,

blendkan siap2 kedua2 rendah berasingan kat atas ni, stok untuk at least 2 week.
*Kadang2 1 week dah abis. 
Aku duduk dengan parent so masak kira untuk 5 orang sekali masak.

Dan waktu nak mandikan anak-anak, mandikan sekali 2 orang. Hasilnya lebih cepat dan senang. Kalau mandikan kakak Anis sahaja nanti adik menangis nak ikut masuk bilik air. Stress mak!

Tips lain, Leverage kan (agih2kan maksudnya, ha masuk pulak bab bisnes) kerja dengan kakak Anis, contohnya: sidai towel, kemas mainan, makan, basuh mulut sendiri lepas makan dan buangkan pampers adik Aina. Ni memang stress sikit, tapi percayalah, lama2 sape yang senang? Mama jugak. Anis memang dah tak pakai pampers sejak 2 tahun setengah. Malam pun tak pakai. nak cencing or berry, die memang pergi toilet sendiri. Jmat banyak masa Mama kat situ! 

Dengan cara ni dapat jimatkan masa untuk menyiapkan segala kerja rumah yang disandang oleh surirumah. 


Kesimpulannya, kita yang arrange masa. Kita lah bos, kita lah pekerja di rumah. Saya pekakkan je telinga bila orang kata 'ni Faizah duk rumah ni boleh la buat kuih banyak2', 'ni Faizah duk rumah ni boleh la trade intraday hari2'. Sedap je mulut dieorang kan, ingat surirumah ni terkangkang tak kerja? Jaga anak dan urus rumah pun kerja OK. cube hang duk tang kami ni boleh?Boleh? Lagilah anak sendiri, nak jaga betul2. Maaf. Emosi. Siap ada ayat macam ni, ' kat sana susah eh dapat kerja?' 'Sayangnya belajar tinggi-tinggi tapi tak kerja'. 

Dalam hati aku, " Small cap of mentallity. Kesian, Awak tau kerja makan gaji jer ker dapat income??" 

Kesian. Kesian. Ok. sampai sini dulu tips handle anak-anak. melencong sangat dah aku ni. Bab income lain tu lain kali lah aku share ye?

Thanks reading.
Assalam.
Faizah,
Full Time Housewife and 'Im proud of it.

Contact Form

Name

Email *

Message *